هفتم ماه مبارك ذي حجّه

اذهب الى الأسفل

هفتم ماه مبارك ذي حجّه

پست  Aelaa.net في الخميس فبراير 26, 2009 4:34 pm

هو الله العلي الأعلى
بسم الله الرّحمان الرّحيم

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 758
Join date : 2009-01-18

خواندن مشخصات فردي http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

مرسولات منتشره

پست  Aelaa.net في الثلاثاء أكتوبر 27, 2009 5:01 pm

روزنامه گاه شناسى : تقويم نجومي جامع

7 ذيحجّه 1428
http://www.4shared.com/file/32075290/1f52d7ba/7_Zihajjeh_1428.html

7 ذي حجّه 1429
http://www.4shared.com/file/74218583/4d771672/7-Zihejjaa1429.html

7 ذي حجّه 1430
http://www.4shared.com/file/158945582/7ddcdaa5/7Zihajje1430.html

========================
مرسولات حيات اعلى
شماره: 1054

مرسولات جشنواره تجلی 6ذيحجه تا 19 ذيحجه 1429
جشنواره تجلي 2
7 ذيحجه 1429
[http://www.4shared.com/file/74501751/483e8bff/JASHNWAAREYE_TAJALLI-02.html


مرسولات حيات اعلى
شماره: 1453

مرسولات جشنواره تجلی 6ذيحجه تا 19 ذيحجه 1430
جشنواره تجلي 2
7 ذيحجه 1430

1- از روز 6 ذيحجه روز ولادت حضرت مولا علي عليه السلام روز ظهور در ميان بشريت به لباس صباوت
تا روز 19 ذي حجه روز هلاك عثمان و بازكشت امت به مولا و جلوه حضرتش به لباس خلافت

به مدت دو هفته "جشنواره تجلي" بركزار مي شود


2- در اين دو هفته در هر يك از روزها جلوه اى از حق آشكار كرديده
ولذا اين ايام به جشنواره تجلي موسوم كرديده است.
تفصيل مناسبتهاى اين ايام
در روزنامه كَاهشناسي (تقويم جامع) منتشر مي شود

3- اين ايام مباركه را به ساحت قدسيه حضرت وجه الله مولانا صاحب الأمر (منه السلام و إليه التسليم) و همه بندگان حضرتش تبريك عرض مي نماييم

4- خداوند همه ما را
به حق معرفت حضرتش عارف كَردانده
و به ادب حضور الهي و جوار نورانيش موفق قرار دهد
آمين رب العالمين


5- در هر روز از ايام جشنواره تجلي يك مرسوله منتشر مي شود
ان شاء الله تعالى

محتواي مرسوله مربوط به دومين روز جشنواره تجلي
قصيده اى بسيار عالي در بيان فضائل و حقائق نوراني حضرت مولا امير المؤمنين علي بن ابيطالب (عليهما السلام) است

6- آنقدر اين قصيده مباركه از نظر محتواي عرفاني و جنبه ادبي ممتاز است كه
آنرا بر كَرداكَرد داخل كَنبد منور حضرت مولا علي (عليه السلام) بخط عالي نوشته اند

7- اين قصيده شريفه به زبان عربي است
مطلع اين قصيده جنين است:
توئي آن عليي كه بالاتر از عالم بالا بلنداي توست = در دل مكة وسط بيت الله زاده شدي.......
توئي ......توئي........

ترجمه و شرح اين قصيده خود مقال مستقلي مي طلبد

8- متن اين قصيده جنين است:

انت العلي الذي فوق العُلا رُفِعا = ببطن مكة وسط البيت اذ (ثد) وُضعا

وانت حيدرة الغاب الذي اسد = البرج السماويِ عنه خاسئاً رجعا

وانت بابٌ تعالى شأنُ حارسه = بغير راحة روح القدس ما قُرعا

وانت ذاك البطين الممتلي حكماً = معشارها فلك الافلاك ما وسعا

وانت ذاك الهزبر الانزع البطل الذي = بمخلبه للشرك قد نزعا

وانت يعسوب نحل المؤمنين الى = اي الجهات انتهى يلقاهمو تبعا

وانت نقطةُ باءٍ معْ توحدها = بها جميع الذي في الذكر قد جُمعا

وانت والحّق يا اقضى الانام به = غداً على الحوض حقاً تُحشران ِ معا

وانت صنو نبيٍّ غير شرعته = للانبياء اله العرش ما شرعا

وانت زوج ابنة الهادي الى سننٍ = من حاد عنه عداه الرشدُ فأنخدعا (فانخضعا)

وانت بالطبع سيفٌ تارة عطبا = يسقي الثغور ويشفي مرةً طبعا

وانت غوثٌ وغيثُ في ردى وندى = لخائفٍ ولراجٍ (وللاج) لاذ وانتجعا

وانت ركنٌ يجير (يجار) المستجير به = وانت حصنٌ لمن من دهره فزعا

وانت من بنداه عزّ من طمعا = وفي جدى من سواه ذل من قنعا

وانت ذومنصل صل ينضنض فيه = رند كلغد لمكر الكفر قد بلعا

وانت عينُ يقينٍ لم يزدهُ به = كشف الغطاء يقيناً أية انقشعا

وأنت ذو حسب يعزى الى نسب = قد نيط في سبب اوج العلا قرعا

وأنت ضئضؤ مجد في مدى عمد = قد فصل الدهر اوصالا ومن قطعا

وأنت من حمت الإسلام وفرته = ودرعت لبدتاه الدين فادرعا

وانت من فُجِعَ الدين المبين به = ومن بأولاده الاسلام قد فجعا

وانت انت الذي منه الوجود نضى = عمود صبحٍ ليافوخ الدجى صدعا

وانت انت الذي حطّت له قدمٌ = في موضع يد الرحمن قد وضعا

وانت انت الذي للقبلتين مع = النبي اول من صلى ومن ركعا

وانت انت الذي في نفس مضجعه = في ليل هجرته قد بات مضطجعا

وانت انت الذي آثاره ارتفعت = على الاثير وعنها قدره اتضعا

وانت انت الذي آثاره مَسحت = هام الاثير فابدى رأسه الصلعا

وانت انت الذي يلقي الكتائب في = ثبات (ثباب) جأش له فحلان له قد خضعا

وانت انت الذي لله ما فعلا = وانت انت الذي لله ما صنعا

وانت انت الذي لله ما وصلا = وانت انت الذي لله ما قطعا

حكمت في الكفر سيفاً لو هويت به = يوماً على كتد الافلاك لانخلعا

محدب يترائ في مقعره = موج يكاد على الآفاق أن يقعا

أسلت من غمده نارا مروقة = تجرع الكفر من راوقها جرعا

حكى الحمام هماما من حسامك في = لسان نار على هاماته انسجعا

بذي الفقارك عنا اي فاقرة = قصمتها ودفعت السوء فاندفعا

اراد سيفك في ليل العجاجة عن = يروي السنا عن لسان الصبح فاندلعا

لبدت للشرك صنوا بالعراء لذا = عليه اصر من الخذلان قد وقعا

عالجت بالبيض امراض القلوب ولو = كان العلاج بغير البيض ما نجعا

والرعد قد ظن طرف البرق فيك كبى = لما اغرت على العليا فقال لعا

نبذت للشرك شنوا بالعراء لذا = عليه نسر من الخذلان قد وقعا

والليل لما تسمى كافرا بشبا = قرطاب بطشك قد غادرته قطعا

وباب خيبر لو كانت مسامره = كل الثوابت حتى القطب لانقلعا

باريت شمس الضحى في جنةٍ بزغت = في يوم بدرٍ بزوغ البدر اذ سطعا

لله درّ فتى الفتيان منك فتى = ضرع الفواطم في مهد الهدى رضعا

لقد ترعرعت في حجر عليه لذي = خجر براهين تعظيم بها قطعا

ربيب طاها حبيب الله انت ومن = كان المربي له طاها وقد (فقد) برعا

رآه مولاه من راع لأمته = لجده وأبيك الحق فيك رعا

أخاك من عز قدرا أن يكون له = أخا سواك اذا داع الإخاء دعا

سمتك امُك بنت الليث حيدرةً = اكرم بلبوة ليثٍ انجبت سبُعا

لك الكساء مع الهادي وبضعته = وقرتي ناظريك ابنيك قد جمعا

لئن توجعت في يوم الطفوف لهم = فما سوى الله والله اشتكى الوجعا

قد خادعوا منك في صفين ذا كرم = ان الكريم اذا خادعته انخدعا

نهج البلاغة نهج عنك بلغنا = رشدا به اجتث عرق الغي فانقمعا

به دمغت لأهل البغي ادمغة = لنخوة الجهل قد كانت اشرّ وعا

كم مصقع من خطاب قد صقعت به = فوق المنابر صقع الغدر فانصقعا

ما فرق الله شيئا في خليقته = من الفضائل الا عندك اجتمعا

ابا الحسين انا حسان مدحك لا = عن فك اظهر في انشائك البدعا

وكل من راح للعلياء مبتكرا = جاء الثناء على العلياء مخترعا

عذرا فقد ضقت ذرعا من احاطته = وكلما ضقت من تحديده اتسعا

وجوهر المدح في علياك رونقه = بلية الدهر في لئلائه نصعا

مدح لقد خضعت كل الحروف له = وكل صوت الى انشاده خشعا

به اساجل اقواما اجالسهم = فيذهبون بتهذيبي له شيعا

مستبط من قليب القلب ينضحه = فكر وهل تنضح الأفكار ما نبعا

أوراقه مرتع الأحداق كم نظر = فيه لذي نظر الشعر قد رتعا

ربع ربيع المعاني في لطائفه = ترى لسائمة الأفكار مرتبعا

في كل بيت قصيد من مقاصده = باب بمصرعه التخييل قد فرعا

ما زاده فكر في حط مطالعة = الا وزاد كافكاري به ولعا

وما تعلق فيه طرف رامقه = و الا قد شاهد برقا ومضه لمعا

وما وعت مهجة افلاذ جدوته = الا ومقباسها اثنائها لذعا

وما بكت مقلة من فيه قد ذكروا = الا سقت ما بهم تذكارهم ذرعا

ومن تطالى لاحقا في اثره احد = الا وعن شأوه في عدوه ضلعا

بسيط ظهر له ثغر بمرشفه = للأبحر السبع مأمون الشجى كرعا

فاقبل فدتك نفوس العالمين فنى = بمثله العالم العلوي ما سمعا

عليك اثنى سلام الله ما غربت = شمس و ما قمر من افقه طلعا

وآلك الغر ما ناحت مطوقة = من فوق غصن أسى في حزنها ينعا

وما لأوج العلى نادى مؤرخه = مقام نعت علي باسمه رفعا



9- اين قصيده سروده اديب شهير عرب:
شيخ عبدالباقي بن سليمان بن أحمد العمري الفاروقي الموصلي است
او از بزركان سنيان عراق و از ادباي برجسته عرب در دو قرن بيش مي باشد
وي از نوادكان عمر بن الخطاب بوده و با 36 واسطه نسبش به او منتهي مي كرديده، و لقب "عمري" نيز به همين مناسبت است

10- او آنجنان بالبداهة و فوريت انشاد شعر مي نمود كه به لقب "الفوري" مشهور شده بود

صاحب الروض الأزهر نوشته است: او تاريخ وفات خويش را به شعر سروده و بخط خود نوشته و امضا نموده است:
[بلسان يوحد الله أرخ: ذاق كأس المنون عبد الباقي]
و اين امر از عجائب احوال اوست كه به بركت ولايت و ارداتش به خاندان نبوت نصيبش شده بود
قصائد او درباره حضرت مولا علي و نيز ساير معصومين عليه السلام بسيار است،
بلكه يك ديوان مستقل به اين امر اختصاص داده است

بر قصائد او علما شرحها نوشته اند

از آثار و نوشته هاى اوست:
الباقيات الصالحات ( قصائد او در مدح أهل البيت)
الترياق الفاروقي (ديوان شعر او).
أهلة الأفكار في مغاني الابتكار (از ابتكارات شعري اوست)
نزهة الدهر في تراجم فضلاء العصر
نزهة الدنيا في محامد الوزير يحيى (در تراجم احوال برخي از شخصيتهاى معاصر خود در موصل)


11- ترجمه و شرح اين قصيده نيز خود كتاب مستقلي مي طلبد
همجنان كه بر اين قصيده شرحهائي نوشته شده است
از جمله آنها شرح علامه آلوسي حنفي از بزركان علماي سني عراق مي باشد

وي در شرح بيت اول اين قصيده كه درباره ولادت مولا در كعبه بوده، جنين نوشته است:
أنت العلي الذي فوق العلى رفعا * ببطن مكة وسط البيت إذ وضعا
شرح الآلوسي: وفي كون الأمير كرم الله وجهه ولد في البيت امر مشهور في الدنيا
وذكر في كتب الفريقين السنة والشيعة
ولم يشتهر وضع غيره كرم الله وجهه كما اشتهر وضعه
واحرى بإمام الأئمة ان يكون وضعه فيما هو قبلة للمؤمنين
سبحان من يضع الاشياء في مواضعها وهو احكم الحاكمين.

ترجمه شرح آلوسي حنفي:
اينكه امير (كرم الله وجهه) در بيت الله بدنيا آمده؛ امر مشهوري در دنياست،
و در كتابهاي هر دو شاخه (مسلمانان)، يعني سني و شيعه؛ ذكر شده است.
و شهرت نيافته به دنيا آمدن جز او؛ آنجنان كه بدنيا آمدن حضرتش مشهور است
و سزاوارترين امر براى امام امامان اين است كه ولادتش در جايي باشد كه قبله مؤمنان است
و منزه است خدايي كه هر جيز را بجاي خويش مي كذارد و اوست احكم الحاكمين.


12- به همراه فايلهاى صوتي دو اجراي خوب از برخي از اشعار اين قصيده را معرفي مي كنيم
كه با الحان و نواي مناسب خوانده شده است:

* فايل اول از مداح مشهور عراق ملا باسم كربلائي است
آنرا از آدرس زير دريافت نمائيد:
http://shiavoice.com/play-2h6ez.html

* فايل دوم از مداح عربي اهل بيت: محمد الحجيرات
آنرا از آدرس زير دريافت نمائيد:
http://shiavoice.com/play-nnk8c.html


موفق باشيد

والحمد لله رب العالمين


اين مطلب آخرين بار توسط حيات اعلى در الجمعة ديسمبر 04, 2009 7:34 am ، و در مجموع 3 بار ويرايش شده است.

Aelaa.net
Admin

تعداد پستها : 758
Join date : 2009-01-18

خواندن مشخصات فردي http://hayaate-aelaa.own0.com

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

فضيلت اين روز

پست  najm164 في السبت نوفمبر 21, 2009 9:53 am

هفتم ماه ذي حجه

مبارزه حضرت موسى كليم الله با ساحران فرعون
شيخ بهائى نقل نموده كه روز زينت است (موعدنا يوم الزينة) كه موسى (عليه السلام) غلبه كرد بر ساحران.

ولادت جناب ابراهيم فرزند حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله)



شهادت حضرت امام باقر (عليه السلام)
در اين روز، بقولي در سنه 114، واقع شده است.


حضرت امام موسى كاظم (عليه السلام) را وارد زندان بصره كردند
در اين روز سنه 179، حضرت امام موسى كاظم (عليه السلام) را وارد زندان بصره كردند و بعيسى بن جعفر ابن ابي جعفر منصور تسليم كردند. عيسى آن حضرت را در يكى از حجرات خانه خود كه نزديك به ديوانخانه (حكومتي) بوده محبوس كرد و مشغول فرح و سرور عيد گرديد. از يكى از كاتبان او كه نصرانى بوده نقل شده كه ميگفت: اين عبد صالح و بنده شايسته خدا يعنى موسى بن جعفر (عليهما السلام) در اين ايام كه در اين خانه محبوس بود, چيزى چند شنيد از لهو و لعب و ساز و خوانندگى و انواع فواحش و منكرات كه گمان ندارم هرگز بخاطر شريفش آنها خطور كرده باشد. مدت يكسال در بصره محبوس بود. پس آن جناب را ببغداد بردند و در نزد فضل بن ربيع حبس كردند.

شهادت حضرت امام جواد (صلوات الله عليه) بنا بر نقلي


اين مطلب آخرين بار توسط najm164 در الأحد نوفمبر 22, 2009 4:36 pm ، و در مجموع 2 بار ويرايش شده است.

najm164
Admin

تعداد پستها : 701
Join date : 2009-11-17

خواندن مشخصات فردي

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

آئين هنگام

پست  najm164 في السبت نوفمبر 21, 2009 9:55 am

آئين هنگام

najm164
Admin

تعداد پستها : 701
Join date : 2009-11-17

خواندن مشخصات فردي

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد